بیانیه حزب ایرانیان کرد میهن پرست در مورد آزادی پوشش زنان

بیانیه سالروز فرمان آزادی پوشش زنان ایران

نور بر تاریکی پیروز است

بدون شک در دوره رضاشاه بزرگ اصلاحات متعددی برای ارتقای آموزش و دانش در جامعه ایران انجام شد. یکی از این
اصلاحات رفع محدودیت های پوشش بانوان بود. پیش از این، بانوان ملزم به پوشیدن حجاب و پوشش های مذهبی/ سنتی بودند که تحرک و مشارکت آنها را در زندگی عمومی محدود می کرد.
در ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ و با اعلام آزادی پوشش به فرمان رضا شاه بزرگ، بانوان فرصت های بیشتری برای ادامه تحصيل و پرداختن به فعالیت های فکری و حرفه ای به دست آوردند. آنها می توانستند بدون محدودیت لباس سنتی در مدارس و دانشگاه ها شرکت کنند و این امر منجر به افزایش چشمگیر تعداد بانوان تحصیل کرده در جامعه ایران شد.
افزایش حضور بانوان تحصیل‌کرده در فضاها و نهادهای عمومی نقش مهمی در تغییر نگرش‌های اجتماعی و شکستن موانع جنسیتی داشت. این موضوع نقش ها و کلیشه های جنسیتی سنتی را به چالش کشید و بانوان بیشتری را تشویق کرد که تحصیلات عالی و مشاغل حرفه ای را دنبال کنند.
در مجموع، آزادی پوشش بانوان در دوران رضاشاه بزرگ نقش بسزایی در ارتقای آموزش و دانش در جامعه ایران داشت و این فرصت را برای بانوان فراهم کرد تا به آموزش دسترسی داشته باشند، در زمینه های مختلف مشارکت کنند و هنجارهای اجتماعی را به چالش بکشند که در نهایت منجر به افزایش سطح کلی آموزش و آگاهی در کشور شد.
آزادی پوشش زنان در زمان رضا شاه بزرگ نقشی مهم در ایجاد تغییرات فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایران داشته است و مبارزات امروزی بانوان ایرانی تأثیر مستقیم این حرکت بزرگ را بر نسلهای بعدی به خوبی نشان میدهد. بانوان ایرانی که تاثیر تحجر را بر زندگی نسلهای گذشته خود دیده اند اکنون حاضر نیستند که آزادیهای به حق و طبیعی خود را به حکومت دجال اسلامی واگذار کنند و همانند مادران خود این موج ایجاد شده در سال ۱۳۱۴ را به نسلهای بعدی منتقل خواهند کرد.
حزب ایرانیان کُرد میهن پرست به دلایل زیر بر این باور است که حق آزادی پوشش برای همه افراد، به ویژه بانوان، باید محفوظ باشد:
۱. احترام به حقوق انسانی: ما از اصل احترام به حقوق انسانی پیروی می‌کنیم. حق آزادی پوشش جزء حقوق اساسی و انسانی است که هر فرد باید بتواند به آن دسترسی داشته باشد. این حق بر اساس اصل تعادل و تنوع فرهنگی و مذهبی در جامعه باید حفظ شود.
۲. اعتبار فردی: حزب ایرانیان کُرد میهن پرست اعتقاد دارد که فرد باید بتواند بر اساس خودشناسی و اعتقادات شخصی خود نوع پوشش خود را انتخاب کند. این انتخابات فردی باید بدون مداخله دیگران صورت گیرد.
۳. تقویت هویت فرهنگی: آزادی پوشش، به بانوان این امکان را می‌دهد تا بتوانند هویت و فرهنگ خود را از طریق پوشش خود بیان و تقویت کنند که همراستا با اصل حفظ ارزش‌های فرهنگی و هویت ایرانیان حزب میباشد.
۴. مساوات: ما بر این باور هستیم که همه افراد بدون توجه به جنسیت، مذهب، نژاد و فرهنگ باید دارای حقوق و آزادی‌های برابر باشند، این شامل حق آزادی پوشش برای بانوان نیز می‌شود.

به طور کلی، حزب ایرانیان کُرد میهن پرست به دلایل اخلاقی، قانونی و اجتماعی بر این باور است که حق آزادی پوشش برای همه افراد، به ویژه بانوان، باید محفوظ باشد.

دبیرخانه حزب ایرانیان کُرد میهن پرست

 هفدهم دیماه ۲۵۸۲ شاهنشاهی


Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *